poniedziałek, 6 sierpnia 2012

Pełnia lata, czyli pieczone warzywa i ciasto z borówkami na deser


Po raz pierwszy w życiu walczę z upałami ;-) Nigdy mi nie przeszkadzały, ba, nawet je bardzo lubiłam. Jednak ciąża – stan wyjątkowy. Upał i duchota (dobrze, że dopiero w 9-tym miesiącu ;-) ) sprawiają, że najchętniej to jadłabym chyba tylko chłodniki albo piła wodę z lodem. Ale… Po pierwsze ja po prostu lubię gotować, na targu warzywnym wiosną/latem czuję się jak dziecko w sklepie z cukierkami, a po drugie mój mąż i chłodniki? Nieeee ;-)
Dlatego przerabiamy różności w kuchni, często wspominając wakacje w Grecji i smaki stamtąd.
Polecam pieczone warzywa. 

Te ze zdjęcia to:
- pomidory
- papryka (żółta i czerwona)
- bakłażan
- bób
- czosnek
Do tego świeża bazylia (albo inne ulubione zioła), duży chlust oliwy, sól i pieprz.
Wszystko pokrojone i w proporcjach dowolnych – jak kto lubi. Każde warzywo możecie zastąpić czym innym. Dobrze sprawdzają się też: cukinia, cebula, ziemniaki. W 180 stopniach piec wszystko ok.45-50 minut.
Pod koniec pieczenia można posypać tartym serem.

A na deser przepyszne ciasto z borówkami. Przepis znalazłam u Agaty (kuchniaagaty.pl) i zastąpiłam czereśnie borówkami. Przepis podaję za autorką:
- 150g mąki
- 120g cukru
- 100g masła
- 2 jajka
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- szczypta soli

Masło ucieramy z cukrem i szczyptą soli na puszystą masę. Następnie dodajemy jajka i mąkę z proszkiem do pieczenia. Dorzuciłam garść borówek i wymieszałam. Masę wykładamy do blachy/tortownicy/formy do tarty i układamy na nim jeszcze trochę owoców.
Ekstrakt waniliowy, którego nie mam, zastąpiłam olejkiem migdałowym do ciast. Piekłam w 170 stopniach 35 minut. Po ostudzeniu posypałam cukrem pudrem.
Ciasto znika w mgnieniu oka J

Smacznego!

2 komentarze:

  1. Rewelacja!
    Monika, pomysł z pieczonymi warzywami przypadł mi do gustu od razu! Świetny pomysł, który sprawdza się u osób, takich jak ja, które ze względów zdrowotnych muszą unikać większości produktów, ze sklepowych półek. Dzięki za pomysł:) Sprawdziłam w empirii - pyszne:)
    Ciasto z borówkami - będzie we środę..:) Myślisz, że mogę dodać śliwki? AK

    OdpowiedzUsuń
  2. Możesz :) Na pewno będzie pyszne :) Do śliwek polecam też ciasto z zupełnie pierwszego posta - genialne :)

    OdpowiedzUsuń